آیا انسانها باعث نزول بلاهای سماوی وارضی هستند ؟

در جواب به این پرسش بهتر است نظر مفسران وصاحب نظران را دراین زمینه ببینیم.ابتدا مناسب دیدم دیدگاه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله ای دامت برکاته در دیدار با کارگزاران نظام ملاحظه شود که معظم له در تفسیر آیه 79 سوره نساء می فرماید :

ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَ أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَ كَفى‌ بِاللَّهِ شَهِيداً (1)

(اى انسان!) آنچه از نيكى به تو رسد از خداست و آنچه از بدى به تو برسد از نفس توست. و (اى پيامبر) ما تو را به رسالت براى مردم فرستاديم و گواهى خدا در اين‌باره كافى است.

سرتاپای انسان و امثال بنده، گناه هستیم؛ لکن گناهان دوجورند: یک گناهی است که فقط به خود انسان ضربه وارد میکند، یک گناهی است که صدور آن از انسان به دیگران ضربه میزند. چیزی را که این دندان انسان مَزق (پاره)می کند و می جَود، گاهی یک چیز سختی است، خود دندان می شکند، به جای دیگری ضرر نمی رسد؛ [امّا] گاهی انسان با این دندان غذایی را می خورد که کبد انسان را از کار می‌اندازد؛ کبد تقصیری نداشت، تقصیر این دندان بود، تقصیر این دهان بود. گناهان ما گاهی این‌جوری است. ما یک حرکتی را انجام می دهیم، یک سخنی را می گوییم، یک راهی را می رویم، [که] جامعه ضرر می کند، کشور ضرر می کند؛ این‌جور گناهان، گناهان مهمّی است، گناهان بزرگی است. فرمود: وَ اتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خآصَّة.(2) گاهی کسی ظلمی می کند، جزائی که خدای متعال برای آن ظلم قرار می دهد فراگیر است و جامعه را فرامی گیرد؛ از چنین ظلمی، از چنین فتنه‌ای باید پرهیز کرد. این خطاب به ما مسئولین است، آحاد مردم مخاطب به این خطاب نیستند؛ ما مسئولین هستیم که [هم‌] می توانیم کاری بکنیم که زیان آن به جامعه برسد؛ هم می توانیم عکسش عمل کنیم، کاری کنیم که نفع آن به جامعه برسد.


سایت شخصی حجت الاسلام عظیم تواضعی انسان ,جامعه ,گاهی ,دندان ,گناهان ,است، ,وارضی هستند ,أَصابَكَ مِنْ ,سماوی وارضی ,بلاهای سماوی ,باعث نزول ,سماوی وارضی هستند ,بلاهای سماوی وارضی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

| بزرگترین مرجع وبلاگ نویسان | انیمه ساب موگفل رسانه آموزشی مکتب تی وی نوا دانلود جدیدترین و بهترین موزیک ها